پنج طرح و برنامه معتبر برای تداوم کسب و کار بعد از ورشکستگی

با وجود رکود اقتصدی حاکم بر بازار ایران، حفظ تداوم کسب و کار برای دارندگان فروشگاه یا مغازه خیلی مهم و ضروری است. زیرا وقتی بنا به هر دلیلی مجبور به تعطیلی یا بستن درهای مغازه می شوید، ممکن است درآمد بالقوه خود را از دست بدهید. شما همچنین در معرض خطر از دست دادن مشتریان دائمی خود هستید. زیرا اگر نتوانید به سرعت فروشگاه یا مغازه ی خود را باز کنید، ممکن است مشتریان به رقبای شما روی آورند. داشتن یک طرح و برنامه معتبر به تداوم کسب و کار شما کمک می کند تا جلوی ضرر یا ورشکستگی را بگیرید. به قول کسبه ی قدیم:جلوی ضرر رو هر وقت بگیری منفعت است.

در سایت تهران سارنگ ما ۵ نکته و اقدام لازم و ضروری را برای رسیدن به تداوم در کسب و کار یا از سرگیری کسب و کار پس از یک فاجعه غیرمنتظره را بیان می کنیم.

  • لیست اتفاقات احتمالی

فهرستی از بلایایی که احتمالاً بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد، از جمله بلایای طبیعی یا حوادث انسان ساز نظیر حملات سایبری، تحریم جهانی، نوسانات بازار ارز و طلا، رکود اقتصادی و .. را در نظر بگیرید. با فهرست کردن رویدادهایی که احتمال وقوع آنها وجود دارد، وقت خود را برای برنامه ریزی اتفاقات غیرممکن تلف نخواهید کرد. به عنوان مثال: اگر کسب و کار شما در مرکز تهران واقع شده است، احتمالاً لازم نیست نگران طوفان یا سیل باشید.

  • اولویت ها را مشخص کنید

بعد از یک فاجعه کاری(ضرر مالی یا ورشکستگی) ممکن است راه اندازی مجدد کسب و کار به دلایل مختلف نظیر: کاهش ارزش سرمایه اولیه، افت پتانسیل یا مهارت کارکنان فروش، ناتوانی در تامین کالا و مواد اولیه یا گرانی بیش از حد اقلام و کالاها برای فروش در فروشگاه، نیافتن سرویس حمل و نقل معتبر، رخ دادن هزینه های اضافی نظیر تعمیرات ساختمان و غیره… سخت و دشوار باشد. مهم است که بدانید اولویت با رفع کدام نیاز است. بنابراین می توانید نحوه رفع سریع آن را برنامه ریزی کنید.

  • ضرورت ها را مشخص کنید
  • تعیین کنید که چه چیزی باید به سرعت راه اندازی شود تا کسب و کار شما سرپا بماند. به عنوان مثال: ممکن است نیاز به دسترسی فوری به موجودی اقلام یا سیستم نقطه فروش خود داشته باشید، بنابراین می توانید دوباره فروش خود را به مشتریان آغاز کنید.
  • تصمیم بگیرید چه چیزی را می توان برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآورد و تعیین کنید که این مدت زمان چقدر است. به عنوان مثال: ممکن است بتوانید در حین فروش با دانستن موجودی کالاها در انبار، میزان و مقدر محموله های دریافتی را به حالت تعلیق در آورید.

بعد از اینکه مشخص کردید برای ماندن در تجارت به چه چیزهایی نیاز دارید، فهرستی از پرسنل، تجهیزات، داده ها و زیرساخت های لازم تهیه کنید. هنگام تهیه این چک لیست، چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • این احتمال قوی وجود دارد که نتوانید به کل کارکنان خود در طول دوره ی بازپروری فروشگاه یا مغازه؛ پاداش یا حتی دستمزد پرداخت کنید. قبل از انتخاب پرسنل ضروری خود، نیازهای مالی فردی و موقعیت اعضای تیم خود را در نظر بگیرید.

ممکن است نتوانید با تامین کننده فعلی خود در طول دوره بهبودی کار کنید. اضافه کردن یک تامین کننده ثانویه را در نظر بگیرید که بتواند در مدت کوتاهی با شما کار کند.

  • اطلاع رسانی مستقیم با مخاطبین کسب و کار 

پس از فاجعه (ورشکستگی یا جمع شدن مغازه) مهم است که با کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان خود در اسرع وقت تماس بگیرید تا به آنها اطلاع دهید که برنامه کاری شما برای ادامه ی کار چیست، یا چه بازه زمانی برای شروع مجدد کسب و کار خود نیاز دارید.

هر کدام از پرسنل شما که مسئول تماس با تامین کنندگان کالا است، حتما برای به تعویق انداختن سرویس حمل و نقل یا کنسل سفارشات با این افراد زود تماس بگیرد. از طریق وب سایت و کانال های رسانه های اجتماعی برند با مخاطبین ارتباط خود را حفظ کنید و اطلاع رسانی کنید تا مشتری های وفادار خود را از دست ندهید.

  • بیمه خود را بررسی کنید

شرکت بیمه شما می تواند به کسب و کار کوچک شما کمک کند تا به سرعت روی پای خود بازگردد. بیمه نامه خود را قبل از وقوع فاجعه بررسی کنید تا مطمئن شوید اطلاعات شما به روز است و پوشش کافی دارید.

مطمئن شوید که می دانید چگونه با شرکت بیمه تماس بگیرید و درخواست کنید. رونوشت های بیمه نامه خود را در یک ظرف ضد آب و نسوز نگه دارید تا در صورت نیاز همیشه بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

  • کل برنامه کاری خود را مستند کنید

تمام طرح و برنامه دراز مدت کسب و کار خود را که شامل تمام بیزینس پلن و طرح عملیات اجرایی برای انجام فرآیندهای لازم پس از اینکه مشخص کردید را در سریع ترین زمان ممکن به صورت مکتوب بنویسید و مستند سازی کنید. تا بتوانید بلافاصله پس از وقوع فاجعه به رایانه یا اینترنت دسترسی ندارید، نسخه‌های دیجیتال و نسخه‌های چاپ شده از چشم انداز طرح تداوم کسب و کار خود را با طرح آمادگی اضطراری خود در نظر بگیرید تا در صورت نیاز، کارکنان شما بتوانند به هر دو مورد دسترسی داشته باشند.

سخن پایانی

برای تداوم کسب و کار زمین خورده، باید زود اقدام کرد. هر شغلی در اقتصاد ایران دستخوش فراز و فرود های زیادی می شود. در این بازار پرتنش بعد از هر فاجعه کاری، بایستی دوباره شروع به کار کنید تا بازار مشتریان وفادار خود را حفظ کنید. اگر صاحب فروشگاه زنجیره ای، رستوران یا حتی مشاغل خرد و کوچ خانگی و.. یا هر بیزینس دیگری که هستید، وقتی که دچار ورشکستگی یا ضرر مالی منجربه بستن و تعطیل شدن کسب و کار خود شدید، ناامید نشوید. با یک بیزینس پلن جامع و منسجم به تداوم کسب و کار خود با روشی متفاوت و نوین بیندیشید و دوباره شروع به کار کنید. وقتی هم که موفق می شوید و دوباره سرپا می ایستید، به تمام دوستان و مخاطبین برند خود، هدایای تبلیغاتی ارزشمندی به پاس قدردانی از وفاداری و مشارکت آنها در حفظ و تدوام کسب و کار، هدیه بدهید تا ماندگار شوید.

تهران سارنگ عرضه کننده انواع هدایای تبلیغاتی و اشانتیون های نمایشگاهی در سراسر ایران است.

مقالات مرتبط

برترین محصولات تهران سارنگ

افزودن به سبد خرید