شناخت جامعه مخاطب

فروشگاه اینترنتی هدیه تبلیغاتی تهران سارنگ

مخاطب هدف کیست؟

استارت‌آپ‌ها زمانی به‌ وجود می‌آیند که مشکلی برای رفع شدن وجود داشته باشد. آن‌ها چندین سال زمان صرف شکل‌دهی و تولید محصولی می‌کنند که بتواند نیاز و یا مشکلی را رفع کند. هرچند اگر محصول و یا خدمات ایجاد شده در اختیار مخاطب هدف واقعی و درست قرار نگیرد، دور شدن از هدف مورد انتظار چندان بعید نخواهد بود. مخاطبین هدف گروهی از افراد هستند که شما به دنبال دستیابی به آن‌ها از طریق اشاعه و تبلیغ محصول خود هستید. به‌ طور مثال، آگهی‌های مربوط به افراد غیر گیاه‌خوار اگر در محیط‌ هایی که افراد گیاه‌خوار بسیاری وجود دارند قرار گیرند، کارآیی مناسبی نخواهند داشت. همچنین اگر آگهی‌های مربوط به جدیدترین و پیشرفته‌ترین کامپیوترها در محیط‌های صنعتی با تراکم بالا قرار نگیرند، بدون فایده خواهند بود. به عبارت ساده‌تر شناخت مخاطب هدف برابر است با فروش محصول یا خدمات شما.

اهمیت شناخت مخاطب هدف

مخاطبین هدف می‌توانند با پیروی از این سه گام به راحتی شناسایی شوند:

۱-تعیین مشخصات مشتری
اولین گام در شناسایی یک مخاطب هدف تعیین شاخصه‌ها و ویژگی‌های خاصی برای مخاطب می‌باشد که عبارتند از:

سن: افراد دارای چه سنی احتمال دارد که مصرف‌کننده محصول و یا خدمات شما باشند؟ این مشخصه از آن‌ جایی اهمیت دارد که افراد در گروه‌های سنی مختلف تفکرات متفاوتی دارند و این بدان معنا است که کمپین بازاریابی شما باید بر طبق این مشخصه مناسب‌سازی شود.
جنسیت: جنسیت معیار مهمی است که قطعاً باید تعیین شود زیرا یک محصول باید بتواند به تفاوت‌های جنسیتی توجه کند. به‌ طور مثال، تبلیغ کردن یک محصول مراقبت از پوست مخصوص آقایان برای بانوان، بی‌معنا و ناکارآمد است.
توانایی مالی: توانایی مالی مخاطب هدف تاثیر بسیاری بر استراتژی‌های بازاریابی خواهد داشت. افرادی که از توانایی مالی بالایی برخوردارند به کمپین های بازاریابی لوکس و پرهزینه پاسخ بهتری خواهند داد. به‌ طور مثال، کمپانی تولید گوشی تلفن همراه OnePlus، به عنوان تولیدکننده بهترین محصولات اما با نصف قیمت شناخته شده است. با این شیوه او قادر بوده است که در میان طبقه متوسط جامعه محبوبیت بالایی کسب کند که در نتیجه منجر به فروش‌ حجم عظیمی از محصولاتش گردید.

دیگر ویژگی‌های کلیدی و اصلی می‌توانند شامل وضعیت تاهل مخاطب، موقعیت جغرافیایی، سرگرمی‌ها، علایق و غیره باشند.

۲.تحقیق در مورد بازار

با انجام تحقیقات اولیه و ثانویه در مورد بازار، اطلاعات بسیاری می‌توان به‌ دست آورد. تحقیق اولیه عبارت است از پی بردن به عادت‌های خرید مشتری از طریق تماس‌هایی مستقیم مانند نظرسنجی، مصاحبه و یا گفتگوی گروهی متمرکز. به همین دلیل است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌ و کارها معمولاً از مشتریان می‌خواهند که در هنگام خرید به پرسشنامه‌های نظرسنجی آن‌ها پاسخ دهند.

تحقیق ثانویه عبارت است از جمع‌آوری اطلاعات یا داده به وسیله منابع دست‌ دوم یا ثانویه است که این بدین معنا است که یک کسب‌ و‌ کار اطلاعاتی را جمع‌آوری و یا استفاده می‌کند که قبلاً توسط شخص و یا نهادی دیگر گردآوری شده است. یک نمونه ساده از آن پرسیدن بازخورد مشتری هدف در مورد سفارشات اخیر آن‌ها در برنامه‌های غذای بیرون‌ بر Swiggy و Zomato می‌باشد. هدف از این کار کمک به مشتریان در انتخاب بهترین رستوران در سفارشات بعدی است. (۴۹ استراتژی بازاریابی رستوران ‌ها در دوران کرونا و پساکرونا)

۳.نظارت بر رقبا
با اطمینان می‌توان گفت که هیچ محصول و یا خدماتی به‌ طور کامل بازار را در دست نخواهد داشت زیرا رقیب‌های جدید همواره در حال ورود به بازار هستند. در نتیجه دانستن این‌ که رقیبان شما در حال چه کاری در کسب‌وکار خود هستند ایده‌ی خوبی می‌تواند باشد. با این کار می‌توانید ایده‌های جدیدی در رابطه با استراتژی بازاریابی به‌ دست بیاوردید. به‌ طور مثال چه پیشنهادات ویژه و یا تخفیف‌هایی می‌توانید به محصولات و نمونه کارهای خود اضافه کنید و یا با ایجاد چه تغییراتی یک کمپین بازاریابی می‌تواند با خواسته‌ها و نیازهای مشتریان که همواره در حال تغییر هستند هماهنگ شود.

مقالات مرتبط

برترین محصولات تهران سارنگ

افزودن به سبد خرید